Otomotiv yan sanayiye kiralama motivasyonu

Talaşlı imalat sanayiine CNC satış, servis, teknolojik danışmanlık, finansman, yazılım ve eğitim konularında hizmet veren, Türkiye’nin lider Avrupa’nın ise beşinci büyük markası Tezmaksan, hizmetlerinin kapsamını ‘kiralama’ ile genişletti. Bir süre önce uygulamaya koyduğu ve sonuçlarını yakından takip ettiği modelin başarıya ulaşması üzerine bu taraftaki çalışmaları Tezmaksan Teknoloji Kiralama Şirketi adı altında devam ettirme kararı alan marka, Kovid-19 salgınının da etkisiyle ciddi sorunlar yaşayan Türkiye sanayisine, tasarruf ederek üretim tezgâhlarını yenileme ve daha rekabetçi olmalarını sağlayacak yepyeni bir finansman modeli sunuyor.

Türkiye’de ortalama makine kullanım yaşı 18 ila 20 yıl

Tezmaksan Genel Müdürü Hakan Aydoğdu, modeli anlatmaya geçmeden önce Kovid-19 salgınının Türkiye ekonomisi ve imalat sanayisine etkisini şöyle değerlendirdi: “’Nakit kraldır’ klişesi salgında tekrar ön plana çıktı. Varlıklarınız güçlü, üretiminiz devam ediyor olsa bile nakdiniz yoksa işinizi sürdürebilmeniz mümkün değil. Türkiye gibi sermaye yeterliliği düşük, borçlanması yüksek bir ülkede nakdin ne kadar önemli olduğunu hepimiz yaşayarak görüyoruz. Yaşananlar kriz zamanlarında imalatın ne kadar önemli olduğunu bir kez daha kanıtlanırken, yanı sıra Avrupalı firmalar içinde Çin’in alternatifsiz bir tedarikçi olamayacağı anlaşıldı ve Türkiye’nin bu tablodaki pozisyonunu çok daha iyi değerlendirilebileceği görüldü. Şunu anlamalıyız ki, uluslararası ihracat pazarlarında yer almak istiyorsak yatırımlarımıza devam etmeliyiz. Türkiye, işgücü açısından eskiden ucuz bir ülkeyken Endüstri 4.0 ile birlikte daha az insanla üretime geçilmesi bizim bu avantajımızı da yok etti diyebiliriz. Dolayısıyla verimli, yeni teknoloji ve inovasyon ile rekabete hazır olma gerçeği ile karşı karşıyayız. Türkiye’de ortalama makine yaşının yani makine kullanım oranının ortalama 18 ila20 yıl olduğunu düşünürsek yeni makine ve teknoloji yatırımı şart. Diğer taraftan Türkiye’de kazanç elde etmenin maliyeti, Türkiye’nin rekabet ettiği ülkelere göre hem daha pahalı, hem de vadeleri daha kısa. Bu yüzden biz özellikle ihracatçı üreticilerimize yatırımın maliyetini bilanço dışına çıkarabilecekleri kiralama modelini öneriyoruz”.

Milyon dolarlık tezgâhı satın alma, kirala!

Tezgâhlarda satın alma maliyetinin 30 bin dolardan başlayıp birkaç milyon dolara kadar çıkabildiğini söyleyen Aydoğdu, “CNC işleme merkezi, CNC torna, 5 Eksen CNC işleme merkezi gibi tezgâhlar; otomotiv, beyaz eşya, medikal, havacılık, savunma sanayi, kalıp başta olmak üzere Türkiye ihracatının lokomotif sektörlerinde kullanılıyor. Kovid-19 ile derinleşen nakit sıkışıklığı, artan maliyetler ve buna karşı oluşturulan finansman destekleri ya da teşvikler ne yazık ki yetersiz. Örneğin, geçen yıl yüzde 20 gibi oranlarla KGF desteği sağlandı, bugün faiz oranlarının yüzde 12 olduğunu düşünürseniz kredi kullananların hepsi zarar ediyor. Hal böyleyken, kiralama modelini kriz döneminin Türkiye’si için özellikle sanayide reform yapılması için dikkate değer bir model olduğunu görebiliriz. İmalat sanayisi için can simidi olan modelin, bütün riskini biz üstleniyoruz. Müşterilerimizden istediğimiz tek şey üretimlerine devam etmeleri” diye konuştu.

Otomotiv yan sanayi kiralama ile nefes alacak

Makine kiralama finansman modelinden otomotiv ve otomotiv yan sanayisinin büyük fayda sağlayacağını da sözlerine ekleyen Aydoğdu, “Türkiye otomotiv yan sanayide, direkt üreticilerin üretim bandına ya da yedek parça piyasası dediğimiz after market için güçlü bir tedarikçi konumunda bulunuyor. Araçlarda kullanılan jant, fren diskleri, rot rotiller, knuckle el freni, motor aksamlarındaki piston, valf ve subaplara kadar her şey ana sanayiler için üretiliyor ve ihraç ediliyor. Bunun haricinde tampon, ön konsol, far, ayna gibi plastik parçaların kalıpları da Türkiye’de üretiliyor ve bazen basılıp montajlı yollanıyor. Bu anlamıyla Türkiye güçlü bir otomotiv yan sanayisine sahip. Bununla birlikte yan sanayide kullanılan tezgahlar 30.000 dolardan başlayıp 1 milyon Euro’ya kadar çıkıyor. Bu anlamıyla ciddi makine yatırımlarının gerektiği bir sektör ve genelde aracın modeli yenilenene kadar proje bazlı kontratlar yapılıyor. Olası krizlerde sipariş azalması olduğunda makinalar kapasitesinin altında çalışıyor ve kar üretemez hale geliyorlar. Bu gibi riskleri bertaraf etmek için kiralama modelini öneriyoruz. Ayrıca kira bedelleri direkt vergiden düşülebildiğinden bu gibi dönemlerde bilançoyu da daha güzel hale getiriyor” değerlendirmelerinde bulundu.

Bu Haberi Paylaşın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.