DOLAR 41,2776 0,26%
EURO 48,4434 0,46%
ALTIN 4.801,210,97
BITCOIN 46221760,96%
Yozgat
23°

PARÇALI BULUTLU

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

Benzinli motorlarda yeni dönem platform iş birlikleri hızlanıyor

Benzinli motorlarda yeni dönem platform iş birlikleri hızlanıyor

Küresel otomotiv endüstrisinde içten yanmalı (ICE), hibrit ve elektrikli (EV) ürün stratejileri yeniden şekillenirken, üreticiler maliyet ve regülasyon baskısını motor, batarya ve platform paylaşımı ile yönetiyor.

ABONE OL
8 Eylül 2025 07:50
Benzinli motorlarda yeni dönem platform iş birlikleri hızlanıyor
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Küresel otomotiv endüstrisinde içten yanmalı (ICE), hibrit ve elektrikli (EV) ürün stratejileri yeniden şekillenirken, üreticiler maliyet ve regülasyon baskısını motor, batarya ve platform paylaşımı ile yönetiyor. Son dönemde Mercedes-Benz ile BMW arasında BMW’nin B48 dört silindir benzinli motorlarının tedariki üzerine yürüyen ileri aşama görüşmeler bu dönüşümün en güncel örneği oldu. Tarafların 2025 sonuna dek karar açıklaması bekleniyor. Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem, hızlanan iş birlikleriyle ilgili olarak “Maliyet ve regülasyon baskısı, Çinli üreticiler ile rekabet, Avrupa’daki markaları akıllı ortaklıklara zorluyor. Ortak kullanımlı motorlar, tıpkı geçmişte olduğu gibi tüketiciye daha sürdürülebilir servis maliyetleri ve daha öngörülebilir ikinci el değerleri olarak yansıyacak.” dedi.

İş birlikleri ne ifade ediyor?

Son günlerde büyük ses getiren olası BMW-Mercedes iş birliği, otomotiv sektöründeki dinamiklerin değişimi hakkında da önemli ipuçları verdi.  Yeni normlara uygun, kanıtlanmış bir içten yanmalı motoru ortak kullanmak, her iki üretici için de zaman ve yatırım sermayesi kazancı anlamına geliyor. BMW-Mercedes-Benz görüşmesinin odak noktasındaki B48 motor da Euro 7 uyumluluğu ve PHEV entegrasyonu öne çıkıyor. Öte yandan ortak kullanımlar elektrikli ve hibrit araçlarda da karşımıza çıkmaya başladı. EV/Batarya yatırımları yüksek; üreticiler platform/bileşen paylaşımı ile Ar-Ge ve üretim maliyetini düşürüyor. Ford-VW MEB örneğindeki hacim artışı bu ölçek hedefini doğruluyor. Ortak kullanılan yaygın motor ve platformlar, son kullanıcıya daha hızlı parça ve daha standart servis anlamına da geliyor. Örneğin Ford-PSA dizel motor evliliği örneğinde 20 milyonun üzerinde oluşan bir ekosistem ortaya çıktı.

Ortak motor ve platform kullanımı ikinci ele de etki ediyor

Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem, ortak motor ve platform kullanımlarının hem sıfır hem ikinci el araç pazarı hem de satış sonrası hizmetlerine direkt etkide bulunduğuna değinirken “Euro 7 gibi emisyon normları ve EV yatırımlarının sermaye yükü, markaları ‘sıfırdan geliştirmek’ yerine kanıtlanmış çözümleri paylaşmaya yöneltiyor. Bu iş birlikleri, aynı parça ve yazılım standartlarını büyüttüğü için tedarik güvenliği ve servis-yedek parça sürekliliği sağlıyor; ikinci elde fiyat dalgalanmasını azaltan bir etki de yaratıyor.” dedi.

İş birlikleri servis sürelerini kısaltan bir unsur

Satış sonrası hizmetlerine etkileri üzerinde de önemli değerlendirmelerde bulunan Erdem, “Özellikle Türkiye gibi kur dalgalanmalarının belirgin olduğu pazarlarda, ortak motor-platform kullanımıyla parça erişimi hızlanıyor, servis süreleri kısalıyor. Bu da tüketiciye toplam sahip olma maliyetinde öngörülebilirlik olarak geri dönüyor. Türkiye’de ikinci el aracın değerini etkileyen en kritik unsurlardan biri sürpriz bakım maliyetleri. Ortak kullanılan motor-batarya-elektronik mimariler, arızada teşhis süresini ve parça tedarik riskini azaltarak bu sürprizi minimize ediyor.” açıklamasını yaptı.

Sektörden yakın dönem örnekler

Mercedes-Benz – BMW (görüşme aşaması):

Mercedes’in, gelecek ICE ve PHEV modellerinde BMW’nin 2,0 litrelik dört silindirli B48 motorunu kullanmasını öngören ve Euro 7 uyumluluğu, PHEV entegrasyonu gibi teknik gerekçelere dayanan iş birliği müzakereleri devam ediyor. Karar için 2025 sonu işaret ediliyor.

Ford – Volkswagen (MEB/EV platformu):

Ford, Avrupa’daki elektrikli modelleri için VW’nin MEB platformunu kullanmak üzere 2019’da anlaşma yaptı; 2020’de ittifak genişletildi, 2022’de MEB hacmi 6 yılda 1,2 milyon adede çıkarıldı.

Toyota – Subaru (GR86/BRZ ve BEV iş birliği):

İki şirket spor coupé GR86/BRZ’yi ortak geliştirdi; 2019’da iş birliği sermaye ortaklığıyla derinleşti ve BEV platformu alanına da genişledi.

Stellantis – Toyota (LCV, imzalı ve genişleyen):

Orta ve kompakt ticari araç iş birliğine ek olarak büyük boy van için 2022’de yeni anlaşma; BEV versiyonu da planlandı.

Renault-Nissan – Daimler (Mercedes) (motor paylaşımı, 2010’larda):

1.5 dCi dahil 3-4 silindirli motorların karşılıklı tedariki ve adaptasyonu; Mercedes kompakt sınıfta Alliance motorlarını kullandı.

Ford – PSA (Peugeot-Citroën – HDi – TDCi) (dizel motor ailesi):

1999’dan itibaren ortak dizel programı; 1.4-1.6-2.0 gibi hacimlerde 20 milyon+ motor üretimine ulaşıldı.

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.